Suomen evankelis-luterilaisen kirkon arkkipiispaksi valittiin maaliskuun alussa Tapio Luoma.

Tapio Luoma on uusi arkkipiispa

Evankelis-luterilaisen kirkon uusi arkkipiispa on Tapio Luoma. Luoma aloittaa arkkipiispana 1. kesäkuuta. Nykyinen arkkipiispa Kari Mäkinen jää silloin eläkkeelle.

Luterilainen kirkko valitsi Tapio Luoman uudeksi arkkipiispaksi 1. maaliskuuta. Tällä hetkellä Luoma on Espoon piispa. Hän on 55-vuotias ja koulutukseltaan teologian tohtori.

Arkkipiispa on luterilaisen kirkon johtava piispa. Arkkipiispan toimipaikka on Turussa. Luterilaisella kirkolla on yhteensä yhdeksän piispaa.

Evankelis-luterilainen kirkko on jäsenmäärältään Suomen suurin uskonnollinen yhteisö. Luterilaisessa kirkossa on noin neljä miljoonaa jäsentä. Noin 70 prosenttia suomalaisista tunnustaa siis luterilaisen opin mukaista protestanttista kristinuskoa. Evankelis-luterilaisen kirkon jäsenmäärä on laskussa.

Mitä mieltä olit jutusta?


3 kommenttia uutiseen “Tapio Luoma on uusi arkkipiispa”

  1. Arkkipiispa

    55vuotias

  2. hie

    En ymmärtänyt juttua.

    Olen Buddhalainen

  3. Piu

    Ymmärsin! Hyvät!

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste