Kalle Pehkonen ja Eeva-Liisa Peteri nostivat maljan itsenäisyyden kunniaksi. He ovat Eero Yrjö Pehkosen jälkeläisiä. Pehkonen oli itsenäisyyssenaatin eli Suomen hallituksen jäsen vuonna 1917, kun Suomi itsenäistyi.

Kalle Pehkonen ja Eeva-Liisa Peteri nostivat maljan itsenäisyyden kunniaksi. He ovat Eero Yrjö Pehkosen jälkeläisiä. Pehkonen oli itsenäisyyssenaatin eli Suomen hallituksen jäsen vuonna 1917, kun Suomi itsenäistyi.

Suomi täytti 100 vuotta

Itsenäisyyspäivänä 6. joulukuuta koko Suomi juhli 100-vuotiasta itsenäisyyttä.

Suomen liput nousivat salkoihin jo tiistaina 5. joulukuuta.

Itsenäisyyspäivänä armeija järjesti paraatin Kuopiossa. Helsingissä oli monikulttuurinen itsenäisyysjuhla.

Kaikkialla Suomessa järjestettiin kansanjuhlia ja tanssiaisia. Sankari haudoilla oli kunniavartioita.

Suomalaiset kokoontuivat illalla televisioiden ääreen. He seurasivat presidentin juhlavastaanottoa eli Linnan juhlia. Juhla huipentui suureen ilotulitukseen Helsingissä.

Suomen syntymäpäiviä vietettiin myös kymmenissä paikoissa eri puolilla maailmaa. Esimerkiksi Colosseum Italiassa ja Niagaran putoukset Yhdysvalloissa valaistiin Suomen lipun väreillä.

Lähde suomifinland100.fi


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.