Turun kauppatorilla pidettiin hiljainen hetki 20. elokuuta puukotuksen uhrien muistoksi.

Turun kauppatorilla pidettiin hiljainen hetki 20. elokuuta puukotuksen uhrien muistoksi.

Suomi on yhä turvallinen

Arki on palannut Turkuun puukotusiskun jälkeen. Mutta nyt puhutaan turvallisuudesta.

Poliitikot sanovat, että Suomessa on varauduttu terroritekoon jo pitkän aikaa. Euroopassa on tehty tänä vuonna useita terrori-iskuja. Turun hyökkäys tapahtui vain päivä sen jälkeen, kun Barcelonassa Espanjassa tapahtui suuri terrorihyökkäys.

Poliitikot ja virkamiehet miettivät nyt, mitä voidaan tehdä terroristihyökkäysten estämiseksi tulevaisuudessa. Yksi ehdotus on, että turvapaikkahekmukset käsitellään nopeammin.

Monia keinoja terrorismin estämiseksi

Jotkut poliitikot ehdottavat, että perustetaan palautuskeskuksia. Sinne suljettaisiin turvapaikanhakijat, jos he eivät saa turvapaikkaa. He olisivat siellä, kunnes he lähtevät maasta.

On myös ehdotettu, että suojelupoliisi tarkkailee tarkemmin ihmisiä, jotka saattavat olla vaarallista.

Poliisia oli varoitettu jo aiemmin miehestä, joka teki Turun puukotusiskun. Mies oli ollut väkivaltainen. Poliisi ei ollut tehnyt mitään.

Suomi saa nyt uuden lain tiedustelutoiminnasta. Laki antaa viranomaisille oikeuden seurata muun muassa puhelinliikennettä ja viestintää internetissä.

Hallitus on luvannut, että poliisi saa lisää rahaa. Turvallisuuteen panostetaan. Viranomaiset korostavat, että Suomi on edelleen turvallinen maa.


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.