Presidentti Sauli Niinistö ja rouva Jenni Haukio aloittivat tanssin Linnan juhlissa.

Presidentti Sauli Niinistö ja rouva Jenni Haukio aloittivat tanssin Linnan juhlissa.

Sukupolvet kohtasivat Linnan juhlissa

Suomen itsenäisyyden 100-vuotisjuhlaa vietettiin itsenäisyyspäivänä Presidentinlinnassa Helsingissä. Linnan juhlien teema oli sukupolvien kohtaaminen.

Sukupolvien kohtaaminen tarkoitti sitä, että juhliin oli kutsuttu vanhoja ja nuoria suomalaisia. Vieraiden joukossa oli vanhoja sotaveteraaneja. Sotaveteraanit ovat entisiä sotilaita, jotka taistelivat toisessa maailmansodassa vuosina 1939 ‑ 1945.

Juhlissa oli mukana myös nykyisiä nuoria. Nuorista vieraista eniten huomiota herätti poplaulaja Alma Miettinen. Hän saapui juhliin siskonsa Anna Miettisen kanssa.

Poplaulaja Alma ja hänen siskonsa Anna (vasemmalla) ottavat selfieitä Linnan juhlilla. Heidän seurassaan on näyttelijä Tommi Korpela (oikealla).

Poplaulaja Alma ja hänen siskonsa Anna (vasemmalla) ottavat selfieitä Linnan juhlilla. Heidän seurassaan on näyttelijä Tommi Korpela (oikealla).

Kun kättely päättyi, Linnan juhlissa kuultiin kuorolaulua. Ylioppilaskunnan laulajat ja Philomela-kuoro lauloivat Jean Sibeliuksen Finlandia-hymnin. Lisäksi kuultiin Maamme-laulu.

Linnan juhliin tuli 1 900 vierasta, joita kaikkia presidentti Sauli Niinistö ja rouva Jenni Haukio kättelivät. Jenni Haukio odottaa ensimmäistä lastaan. Siksi hän lepäsi ensimmäisen kättelykierroksen jälkeen. Haukio palasi kättelemään, kun entiset presidentit tulivat kättelyvuoroon.

Melkein kolme miljoonaa ihmistä seurasi Linnan juhlia televisiosta. Lukumäärä on uusi ennätys.

Lähde STT

 

 


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.