Peruspalveluministeri Juha Rehula esitteli sosiaali- ja terveyspalveluiden uudistusta eli sotea eduskunnassa.

Peruspalveluministeri Juha Rehula esitteli sosiaali- ja terveyspalveluiden uudistusta eli sotea eduskunnassa.

Sote tulee vuonna 2019

Hallitus tarkensi soteuudistuksen aikataulua.

Sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestäminen uudistetaan. Uudistuksesta käytetään usein lyhennettä sote.

Hallitus esitteli viime viikolla eduskunnassa, miten uudistus etenee. Uudistus tapahtuu vuoden 2019 alussa, siis vajaan kahden vuoden kuluttua.

Peruspalveluministeri Juha Rehula kertoi, että uudistus voi alkaa eri aikoina eri puolilla Suomea. Nopeimmat maakunnat aloittavat jo ensi vuonna, hitaimmat vuoden 2020 lopussa. Hallitus haluaa näin varmistaa, että yritykset ja maakunnat ehtivät mukaan tuottamaan sote-palveluja.

Auttaako valinnanvapaus?

Sote-uudistuksen yhteydessä on puhuttu paljon valinnanvapaudesta. Suomalaiset saavat jo nyt valita, mihin terveyskeskukseen he menevät.
Kahden vuoden kuluttua voimme valita sote-keskuksen, josta saamme laajempaa palvelua. Siellä meitä palvelevat lääkärit, sairaanhoitajat ja sosiaalityöntekijät. Sote-keskuksen voi valita vuodeksi kerrallaan.

Uutta on se, että myös yritykset ja järjestöt voivat perustaa sote-keskuksia. Monet asiantuntijat ovat arvostelleet tätä. He pelkäävät, että suuret yritykset saavat potilaat, jotka tarvitsevat vähän hoitoa. Yritykset saisivat näin isoja voittoja vähällä työllä.

Monet epäilevät, että sotesta tulee sekava järjestelmä. Uudistuksen piti nopeuttaa hoitoa ja ehkäistä ennalta sairauksia.

Lähteet Helsingin Sanomat, Yle


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.