Salaisista tiedoista iso kohu

Teksti: Markku Juusola
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 20.12.2017

Helsingin Sanomien juttu armeijan tiedonhankinnasta nosti ison kohun.

Helsingin Sanomat julkaisi lauantaina jutun, joka kertoi armeijan salaisesta Viestikoekeskuksesta. Viestikoekeskus sijaitsee Keski-Suomessa Tikkakoskella.

Viestikoekeskus kuuntelee ja tarkkailee ilmassa liikkuvaa viestintää. Se kerää tietoa myös kuvista, joita saadaan lentokoneilla ja satelliiteilla.

Kohu syntyi, koska jutun lähteinä on salaisia asiakirjoja. Poliisi tutkii nyt asiaa. Helsingin Sanomia epäillään rikoksesta, jonka nimi on turvallisuussalaisuuden paljastaminen.

Suomessa suunnitellaan lakia, joka laajentaa Viestikoekeskuksen toimintaa. Se saa oikeuden tarkkailla myös internetiä ja puheluja.

Helsingin Sanomat halusi kertoa, mitä Viestikoekeskus on tehnyt tähän asti.

Lähteet HS, STT, Yle

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)