Sähkölaskuun iso korotus

Teksti: Leealaura Leskelä
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 16.02.2016

Sähköyhtiö Caruna ilmoitti, että se nostaa rajusti sähkön siirtohintoja.

Ilmoitus suurista korotuksista aiheutti kohun. Caruna on Suomen suurin sähkönjakelija, joten korotus koskee monia. Varsinkin omakotitaloissa sähkölaskut voivat kallistua keväällä huomattavasti.

Kohu johtui myös siitä, että Suomen valtio oli aikaisemmin myynyt sähkönsiirron yksityiselle ulkomaalaiselle yritykselle. Monet arvostelivat edellisen hallituksen poliitikkoja sähkön- siirron myynnistä.

Caruna ei ole perunut hinnan- korotuksia. Sen mukaan ne ovat välttämättömiä, koska Suomen valtio vaatii sähköyhtiöltä kalliita muutoksia sähköverkkoon. Muutosten tarkoitus on parantaa sähkön toimitusvarmuutta.

Sähkölaskussa noin kolmasosa hinnasta muodostuu siirtomaksuista. Sen suuruuteen suomalaiset eivät voi vaikuttaa.

Yksi kommentti artikkeliin ”Sähkölaskuun iso korotus”

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)