Presidentti Mauno Koivisto on kuollut

Teksti: Maria Österlund
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 16.05.2017

Suomen yhdeksäs presidentti Mauno Koivisto kuoli viime perjantaina. Hän oli 93-vuotias.

Mauno Koivisto syntyi Turussa vuonna 1923. Hän toimi opettajana ja pankinjohtajana ennen kuin hänestä tuli poliitikko.

Koivisto oli valtiovarainministeri 1960-luvun puolivälissä. Hänestä tuli pääministeri vuonna 1968. Toisen kerran hänestä tuli pääministeri vuonna 1979. Hän hoiti presidentin tehtäviä syksyllä 1981, kun presidentti Urho Kekkonen sairastui vakavasti.

Koivisto valittiin presidentiksi vuonna 1982. Hän oli presidentti vuoteen 1994 asti. Hän oli presidentti, kun Suomi päätti hakea jäsenyyttä Euroopan unionissa.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)