Nuoret juovat edelleen alkoholia, mutta vähemmän kuin ennen. Yhä useammat nuoret ovat täysin raittiita.

Nuoret juovat edelleen alkoholia, mutta vähemmän kuin ennen. Yhä useammat nuoret ovat täysin raittiita.

Nuoriso raitistuu

Yhä useammat nuoret ovat täysin raittiita. Joka neljäs 15–16-vuotias nuori ei juo lainkaan alkoholia.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos on tutkinut nuorten alkoholinkäyttöä ja terveyttä. Tutkimuksen mukaan täysin raittiiden nuorten määrä kasvaa.

Nuorten alkoholin kulutus kasvoi vuoteen 1999 asti. Sen jälkeen nuorten juominen on vähentynyt. Nyt suomalaiset juovat vähemmän kuin nuoret monissa muissa maissa.

Neljäsosa 15–16-vuotiaista nuorista ei juo lainkaan alkoholia. Täysin raittiita nuoria on Suomessa nyt enemmän kuin Euroopassa keskimäärin. Eurooppalaisten tutkimusten mukaan suomalaiset nuoret juovat myös harvemmin kuin muissa Euroopan maissa. Eniten alkoholia Euroopassa juovat tanskalaiset nuoret.

Muutos asenteissa

Yksi syy nuorten juomisen vähentymiseen voi olla se, että alaikäisen nuoren on vaikeampi saada alkoholia kuin ennen. Kauppojen kassat valvovat tarkemmin alkoholin ostamista ja kysyvät ostajien ikää.

Nuoret täysi-ikäiset aikuiset ostavat alkoholia yhtä paljon kuin ennen. Siinä ei ole tapahtunut muutosta.

Myös nuorten asenteet alkoholiin ovat muuttuneet. Enää ei ole lainkaan hienoa olla humalassa ja käyttäytyä huonosti. Päinvastoin sitä pidetään hölmönä käytöksenä. Nuoret eivät myöskään painosta toisia nuoria juomaan. Kaveriporukassa jotkut voivat juoda alkoholia ja toiset eivät.

Viranomaisia huolestuttaa kuitenkin se, että nuoret suhtautuvat lieviin huumeisiin myönteisemmin kuin ennen. Monien nuorten mielestä huumeet eivät ole kovin vaarallisia.

Lähteet HS, HBL


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.