Nuoret lihovat, koska he syövät liikaa epäterveellistä ruokaa ja liikkuvat liian vähän.

Nuoret lihovat liikaa

Suomen nuoret ovat lihavampia kuin monien Euroopan maiden nuoret. Tuoreen tutkimuksen mukaan lihominen on yhä suurempi uhka lasten ja nuorten terveydelle. Se on jo suurempi uhka terveydelle kuin nälkä.

Maailman terveysjärjestö WHO ja brittiläinen yliopisto Imperial College of London tekivät tutkimuksen. Tutkimus koski 5–19-vuotiaita lapsia ja nuoria. Tutkimuksesta kertoi Helsingin Sanomat.

Pojat lihavampia kuin tytöt

Suomalaiset nuoret ovat painavampia kuin esimerkiksi Ruotsin nuoret. 30 prosenttia suomalaisista pojista on ylipainoisia. Ruotsissa heidän osuutensa on 25 prosenttia. Euroopassa eniten ylipainoisia poikia on Puolassa, Espanjassa ja Kreikassa.

Suomalaisista tytöistä 24 prosenttia on ylipainoisia, Ruotsissa 22 prosenttia. Euroopassa eniten ylipainoisia tyttöjä on Ranskassa, Espanjassa ja Italiassa.

Nuorten lihomiseen on monia syitä.

– Liikunta on vähentynyt. Epäterveellisiä välipaloja ja napostelua on liikaa, sanoo lastenlääkäri Marketta Dalla Valle Helsingin Sanomien haastattelussa.

WHO suosittelee, että lasten liikuntaa pitää lisätä. Lihottavien ruokien kulutusta pitää vähentää.

Lihavia lapsia on eniten Tyynen meren saarivaltioissa, kuten Nauru-saarilla ja Palaussa. Eniten alipainoisia lapsia on Aasian maissa, kuten Intiassa, Bangladeshissä ja Myanmarissa.

Lähde HS


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.