Presidenttiehdokas Sauli Niinistö tapasi kannattajiaan Helsingissä Hakaniemen torilla 7. tammikuuta.

Presidenttiehdokas Sauli Niinistö tapasi kannattajiaan Helsingissä Hakaniemen torilla 7. tammikuuta.

Niinistö on suurin suosikki

Nykyinen presidentti Sauli Niinistö on ylivoimainen suosikki myös seuraavaksi presidentiksi.

Mielipidetiedustelujen mukaan Sauli Niinistö valitaan uudelleen presidentiksi jo vaalin ensimmäisellä kierroksella. Mielipidetiedustelut kertovat, että noin 70 prosenttia äänestäjistä kannattaa Niinistöä.

Harva lähtee äänestämään?

Niinistön puolue on alunperin kokoomus. Monien muiden puolueiden kannattajat äänestävät kuitenkin mieluummin Niinistöä kuin oman puolueensa ehdokasta. Niinistö on nyt niin suosittu.

Ylen mielipidetiedustelussa tammikuun alussa vihreiden Pekka Haavistoa kannatti 11 prosenttia äänestäjistä. Perussuomalaisten Laura Huhtasaaren kannatus oli viisi prosenttia. Paavo Väyrysen kannatus oli neljä prosenttia. SDP:n Tuula Haatainen saa kolmen prosentin kannatuksen. Keskustan Matti Vanhasta ja vasemmistoliiton Merja Kyllöstä aikoo äänestää kaksi prosenttia äänestäjistä. Ruotsalaisen kansanpuolueen Nils Torvalds saa tyytyä yhteen prosenttiin äänistä.

Moni ei äänestä ollenkaan, koska Niinistön voittoa pidetään niin varmana. Toisaalta Niinistön kannatus on laskenut hitaasti syksystä asti. Yllätyksiä voi tulla.

Lähde Yle

Selkosanomat haastatteli kaikkia presidenttiehdokkaita.

Klikkaa kuvia, niin pääset lukemaan, mitä ehdokkaat vastasivat.

 

Minustako presidentti?

Minustako presidentti?

Minustako presidentti?

Minustako presidentti?

Minustako presidentti?

Minustako presidentti?

Minustako presidentti?

Minustako presidentti?

 

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.