Presidentti Sauli Niinistö sanoi, että hän mietti pitkään, ryhtyykö hän ehdokkaaksi.

Presidentti Sauli Niinistö sanoi, että hän mietti pitkään, ryhtyykö hän ehdokkaaksi.

Niinistö haluaa jatkaa presidenttinä

Presidentti Sauli Niinistö haluaa jatkaa presidenttinä. Hän ilmoitti maanantaina, että hän ryhtyy ehdokkaaksi seuraavassa presidentinvaalissa ensi tammikuussa.

Niinistö sanoi, että hän ei lähde minkään puolueen ehdokkaaksi. Hän lähtee valitsijayhdistyksen ehdokkaaksi. Valitsijayhdistyksen perustamiseen vaaditaan 20 000 kannattajaa.

Niinistö valittiin presidentiksi vuonna 2012. Silloin hän oli kokoomuksen ehdokas.

Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo sanoi, että Niinistö on myös tällä kertaa kokoomuksen ehdokas presidentiksi. Valitsijayhdistyksen avulla Niinistö kerää kannattajia myös muista puolueista.

Kolme muuta puoluetta on valinnut ehdokkaan presidentinvaaliin, joka järjestetään 28. tammikuuta ensi vuonna. SDP:n ehdokas on todennäköisesti Eero Heinäluoma. Perussuomalaiset valitsee ehdokkaaksi todennäköisesti Timo Soinin.

Keskustan ehdokas on Matti Vanhanen.

Keskustan ehdokas on Matti Vanhanen.

 

 Vihreiden ehdokas on Pekka Haavisto.

Vihreiden ehdokas on Pekka Haavisto.

 

 Vasemmistoliiton ehdokas on Merja Kyllönen.

Vasemmistoliiton ehdokas on Merja Kyllönen.

Lähde Yle


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.