Nato-jäsenyys muuttaisi Venäjä-suhteet

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 11.05.2016

Suomen Nato-kantaa selvittänyt raportti on valmis. Sen mukaan Suomen olisi hyvä tehdä yhteistyötä Ruotsin kanssa.

Ryhmä asiantuntijoita arvioi, että Suomen olisi hyvä päättää yhdessä Ruotsin kanssa, jos maat aikovat liittyä sotilasliitto Naton jäseniksi. Kumpikaan Pohjoismaa ei kuulu Natoon, mutta molemmat tekevät tiivistä yhteistyötä sen kanssa.

Ryhmä arvioi, että Venäjä ei pidä siitä, jos Suomi liittyy Natoon. Ryhmän mukaan Suomen Nato- jäsenyys muuttaisi täysin Suomen suhteet Venäjään. Venäjän vastatoimet voisivat olla ankaria. Toisaalta Suomi saisi silloin Naton turvatakuut.

Ulkoministeriön selvitys ei ota kantaa siihen, pitäisikö Suomen liittyä Naton jäseneksi. Suomi on kuitenkin jo valmis liittymään Natoon. Työryhmän mukaan Nato-jäsenyyttä ei tule kiirehtiä. Ryhmä ei hylkää ajatusta, että Natoon liittymisestä järjestettäisiin kansanäänestys Suomessa.

Suomen kannalta hankalin tilanne olisi silloin, jos Ruotsi liittyisi Naton jäseneksi ja Suomi jäisi ulkopuolelle.

Lähde STT

Yksi kommentti artikkeliin ”Nato-jäsenyys muuttaisi Venäjä-suhteet”

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)