Kun sote on valmis, potilas saa itse valita, mihin lääkäriin hän menee.

Kun sote on valmis, potilas saa itse valita, mihin lääkäriin hän menee.

Monta mutkaa soten tiellä

Sote-uudistus etenee. Mutta vielä ei ole varmaa, että se toteutuu vuonna 2020.

Sote on lyhenne sanoista sosiaali- ja terveyspalvelut. Palvelut pitää uudistaa, jotta ihmiset saavat yhtä hyvät palvelut kaikkialla Suomessa.

Tavoite on hämärtynyt?

Sote-uudistusta on yritetty yli 10 vuoden ajan. Tärkein tavoite on, että sairaudet ja sosiaaliset ongelmat ehkäistään ennalta. Ihmiset ovat terveempiä. Valtio ja maakunnat säästävät rahaa, koska kalliin hoidon tarve vähenee.

Uudessa mallissa sote-palveluja saavat tarjota myös terveysalan yritykset. Mutta yritykset eivät voi tehdä päätöksiä, jotka koskevat sosiaalipalveluja. Siksi sotesta saattaa tulla monimutkainen ja entistä kalliimpi. Vaarana on, että ihmiset eivät löydä niitä palveluja, joita he tarvitsevat.

Mitä seuraa valinnanvapaudesta?

Valinnanvapaus tarkoittaa, että asiakas voi valita itse, mistä hän hankkii palvelun, esimerkiksi leikkauksen.

Asiakas voi saada asiakassetelin. Hän saa luvan ostaa palvelun sote-keskuksesta, yrityksestä tai järjestöstä oman valinnan mukaan.

Vanhukset ja vammaiset henkilöt voivat saada henkilökohtaisen budjetin. Asiakas valitsee itse, mistä hän hankkii palvelut, joihin henkilökohtainen budjetti on tarkoitettu.

Suuri osa sote-palvelujen käyttäjistä on kuitenkin ihmisiä, joille valintojen teko on vaikeaa. He ovat esimerkiksi vanhuksia tai ihmisiä, joilla on monia sairauksia.

Sote kaatuu riitoihin?

Seuraavat eduskuntavaalit pidetään keväällä 2019, siis jo puolentoista vuoden kuluttua. Hallitus vaihtuu viimeistään silloin.

Jos SDP ja vihreät voittavat vaaleissa, saattaa alkaa jälleen uusi sote-uudistus. Kokoomus ja keskusta riitelevät monista sote-asioita jo nykyisessä hallituksessa.

Lähteet Yle, Uusi Suomi, MTV3


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.