Vahvaa olutta ja muita 5,5 prosentin alkoholijuomia saa nyt helposti. Toisaalta alkoholin verotus kiristyy eli hinnat nousevat.

Vahvaa olutta ja muita 5,5 prosentin alkoholijuomia saa nyt helposti. Toisaalta alkoholin verotus kiristyy eli hinnat nousevat.

Monet asiat muuttuivat vuodenvaihteessa

Monet pienet asiat ihmisten arjessa muuttuvat tänä vuonna.

Ruokakaupoissa, kioskeissa ja huoltamoilla saa nyt myydä vahvoja oluita. Myös pienet oluen valmistajat eli pienpanimot saavat myydä olutta itse. Ennen se oli kielletty.

Hallitus toivoo, että suomalaiset ostavat uusia autoja, joiden päästöt ovat pieniä. Autoilija saa palkkion, jos hän romuttaa vanhan auton ja ostaa uuden auton. Uuden auton verotus pienenee, jos se saastuttaa vähän. Uuden auton hinta laskee.

Palkkojen verotus kevenee hiukan. Yle-vero eli entinen tv-lupamaksu poistuu köyhimmiltä ihmisiltä. Yle-veroa ei tarvitse maksaa, jos ansaitsee alle 14 000 euroa vuodessa.

Lähde Yle

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste