Minustako presidentti?

Pekka Haavisto on vihreiden ehdokas presidentiksi.

Miksi olet paras presidenttiehdokas?

‑ Työurani on kansainvälinen. Olen käytännön rauhantyön tekijä.

‑ Presidenttinä toimin sellaisen Suomen puolesta, joka on turvallinen kaikille asukkailleen. Se Suomi on mukana ratkomassa kansainvälisiä ongelmia.

‑ Seuraavat kuusi vuotta ovat tärkeitä Suomen ulko- ja turvallisuuspolitiikassa. EU:n yhteistyö tiivistyy. Venäjän murros jatkuu. YK:lta odotetaan enemmän, kun se ratkaisee maailman sotia ja konflikteja rauhanomaisesti. Suomella on pitkä historia aktiivisena rauhanrakentajana.

‑ Nykyajan ympäristönmuutokset ja konfliktit vaarantavat myös omaa turvallisuuttamme. Ellemme toimi nyt, kriisit pahenevat. Presidentin johdolla Suomi ja suomalaiset voivat rakentaa ja turvata rauhaa sekä torjua ilmastonmuutosta.

Miten aiot presidenttinä vaikuttaa siihen, että ketään ei kiusata työssä tai koulussa?

‑ Lupaan toimia sellaisen Suomen puolesta, jossa vihapuhe, syrjintä ja häirintä loppuvat. Jokaisen oikeutta ilmaista itseään vapaasti ja ilman pelkoa kunnioitetaan.

‑ Presidentti on myös arvojohtaja. Presidentti voi vaikuttaa Suomen ilmapiiriin siten, että hän puhuu ihmisoikeuksista ja yhdenvertaisuudesta. Kiusaaminen kouluissa ja työpaikoilla loppuu, jos siihen uskalletaan puuttua.

Miten aiot ottaa maahanmuuttajat huomioon, jos sinusta tulee presidentti?

‑ Presidentinlinnasta tulee aktiivisen keskustelun paikka. Järjestän pyöreän pöydän keskusteluja ajankohtaisista aiheista. Myös maahanmuuttajat ovat tervetulleita. Tiedotan presidentin tekemisistä ja kannoista monella eri kielellä. Presidentille maahanmuuttajat ovat tärkeitä keskustelukumppaneita myös ulkopoliittisissa asioissa. He voivat myös olla rauhanrakentajia.

Mitä aiot presidenttinä tehdä, että suomalaisten lukutaito pysyy hyvänä?

‑ Lukupiirit ovat hyvä muoto lukea yhdessä kirjaa ja keskustella siitä. Voin perustaa myös presidentin asuntoon Mäntyniemeen lukupiirin, joka toimii mallina muillekin. Kirjoista voi keskustella sosiaalisessa mediassa.

Tuleeko Suomen presidentille selkokieliset nettisivut, jos sinusta tulee presidentti?

‑ Kyllä tulee. Myös viittomakieliset.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.