Mikä muuttuu arjessa vuonna 2015?

Teksti: Markku Juusola
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 14.01.2015

Moni arkinen asia muuttui vuodenvaihteessa.

Alkoholimainonta vähenee. Mietojen alkoholijuomien mainonta on nyt kiellettyä yleisillä paikoilla. Olutmainokset kuitenkin jäävät festivaaleille ja urheilu- tapahtumiin, kuten jääkiekko-otteluihin. Alkoholia saa mainostaa televisiossa vasta kello 22:n jälkeen.

Kauppoihin tuli uudenlaisia kahvinkeittimiä vuoden alussa. Keittimet katkaisevat itsestään virran 30–60 minuuttia kahvin keittämisen jälkeen. Muutoksella pyritään säästämään energiaa ja estämään tulipaloja.

Vuoden alusta lähtien otsalamppu riittää pyöräilijän valoksi pimeällä. Lamppua, joka on kiinni pyörässä, kannattaa toki käyttää edelleen.

Hieman suurempia muutoksia tuli Suomen kuntakartalle. Tapahtui kolme kuntaliitosta. Savossa Maaninka yhdistyi Kuopioon ja Satakunnassa Lavia liittyi Poriin. Varsinais-Suomessa Tarvasjoki sulautui Lietoon. Suomessa on nyt 317 kuntaa. Kuntia on yli 100 vähemmän kuin kymmenen vuotta sitten.

Kaupoissa ruuan pakkausmerkinnät uudistuivat. Tekstejä on nyt helpompi lukea, sillä ne suurenivat hiukan. Suolan määrä ilmoitetaan kaikissa elintarvikkeissa. Aineet, jotka voivat aiheuttaa allergiaa, korostetaan esimerkiksi lihavoimalla.

Lähteet: Trafi, Evira, STT, Kunnat.net

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)