Metsäteollisuus on vaikeuksissa

Teksti: lähde STT
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 01.07.2013

Metsäyhtiö Stora Enso vähentää rajusti työn- tekijöitään. Stora Enso aikoo antaa potkut 2 500 ihmiselle. Suomesta yhtiö irtisanoo 650 työntekijää.

Stora Enson mukaan tehtaita ei kuitenkaan suljeta. Stora Enson viestintäjohtaja Lauri Peltola sanoo, että paperia ostetaan maailmalla koko ajan vähemmän. Siksi sen valmistus ei ole enää kannattavaa korkean hintatason länsimaissa.

Metsäteollisuudella menee huonosti kaikkialla maailmassa. Peltola ei usko, että paperin kysyntä nousee enää tulevaisuudessa entiselleen. Esimerkiksi sanoma- ja aikakauslehtien paperin menekki laskee koko ajan. Vain Aasiassa on kasvua.

Stora Enson irtisanomiset ovat osa yhtiön säästöohjelmaa. Suomen lisäksi Ruotsista irtisanotaan satoja ihmisiä, kaikkiaan 750.

Metsäyhtiön tavoitteena on säästää 200 miljoonaa euroa.

– Meidän on pakko toimia näin. Eurooppa on niin heikossa taloudellisessa tilanteessa. Metsäyhtiöiden markkinat kutistuvat koko ajan, kannattavuus laskee, toteaa Stora Enson toimitusjohtaja Jouko Karvinen. Stora Enson mukaan se noudattaa yritysvastuuta. Metsäyhtiöön jää 28 000 työntekijää.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)