Meteoriitti putosi Lappiin

Teksti: Markku Juusola
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 22.11.2017

Lapin taivaalla näkyi kirkas tulipallo ja kuului kova pamaus viime torstaina. Meteoriitti putosi maahan.

Meteoriitti putosi torstaina illalla Inarinjärven eteläpuolelle. Kuului jylinää ja pamauksia. Talojen ikkunat helisivät.

Kun meteoriitti osui ilmakehään, se paloi. Tulipallo näkyi kahdeksan sekunnin ajan Suomen Lapissa ja Pohjois-Norjassa.

Tähtitieteilijät arvioivat, että meteoriitin leveys oli noin puoli metriä. Maahan putosi luultavasti useita 10 kilon kokoisia palasia. Näin isoja meteoriitteja putoaa Suomeen noin kerran 10 vuodessa.

Meteoriitit ovat isoja kiviä, jotka kiertävät Aurinkoa. Silloin tällöin ne osuvat Maahan.

Lähde STT

2 kommenttia artikkeliin ”Meteoriitti putosi Lappiin”

  1. Tähtitieteilijät arvioivat, että meteoriitin leveys oli noin puoli metriä. Maahan putosi luultavasti useita 10 kilon kokoisia palasia. Näin isoja meteoriitteja putoaa Suomeen noin kerran 10 vuodessa.

    Meteoriitit ovat isoja kiviä, jotka kiertävät Aurinkoa. Silloin tällöin ne osuvat Maahan.

    Vastaa

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)