Influenssan oireita ovat korkea kuume, lihaskipu, nuha, kurkkukipu ja päänsärky. Jos influenssa iskee, pitää levätä, kunnes oireet häviävät.

Influenssan oireita ovat korkea kuume, lihaskipu, nuha, kurkkukipu ja päänsärky. Jos influenssa iskee, pitää levätä, kunnes oireet häviävät.

Melko lievää influenssaa

Tämän talven influenssa on heikompi kuin viime talven influenssa. Moni sairastuu kuitenkin vielä.

Suomessa kiertää parhaillaan neljä virusta, jotka aiheuttavat influenssaa. Tauti ei ole niin raju kuin viime vuonna.

Influenssaa vastaan voi suojautua rokotteella. Rokote kannattaa vielä ottaa, koska influenssan leviää edelleen. Näin kehottaa terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL.

Rokotetta on arvosteltu siitä, että se ei anna suojaa kaikkia neljää virusta vastaan. Influenssa on todennäköisesti tavallista lievempi, jos sairastuneella on rokotus. Suomessa kiertää lisäksi monia muita viruksia, jotka aiheuttavat tavallista flunssaa. Niin käy joka talvi. Rokote ei tehoa niihin.

Kädet kannattaa pestä hyvin ja usein. Ei saa yskiä muiden päälle. Nämä keinot hidastavat virusten leviämistä.

Lähde Helsingin Sanomat

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste