Mattila alentaisi palkkoja

Teksti: Markku Juusola
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 15.03.2017

Suomalaisten palkat ovat 10–15 prosenttia liian korkeat. Tätä mieltä on Elinkeinoelämän keskusliiton (EK) puheenjohtaja Veli-Matti Mattila.

Mattila sanoi Helsingin Sanomien haastattelussa, että Suomessa tarvitaan vielä useita kilpailukykysopimuksia eli kikyjä. Viime vuonna solmittiin kilpailukykysopimus. Siinä sovittiin, että työaika pitenee, palkkoja ei nosteta ja oikeus lomiin heikkenee. Tavoitteena oli, että suomalaiset tuotteet menevät paremmin kaupaksi maailmalla.

Mattilan mukaan suomalaisten palkat ovat yhä liian korkeat esimerkiksi Saksaan ja Ruotsiin verrattuna.

Monet ihmettelivät Mattilan puheita. Niitä on pidetty röyhkeinä ja ahneina. Varsinkin opposition puolueet ja työntekijöiden järjestöt suuttuivat.

Mattila itse ansaitsee yli 1,5 miljoonaa euroa vuodessa. Se on 70 kertaa enemmän kuin tavallisen työntekijän palkka.

Lähde Helsingin Sanomat

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)