Länsimetro aukesi vihdoin

Teksti: Maria Österlund
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 22.11.2017

Metro alkoi kulkea Helsingistä Espooseen. Länsimetroa on odotettu kauan.

Ensimmäisenä päivänä metrolla ajoi noin 220 000 ihmistä. Monet halusivat kokeilla, millaista on ajaa metrolla Espooseen ja Espoosta Helsinkiin.

Joillakin asemilla ihmiset olivat pukeutuneet juhlavaatteisiin. Asemilla soi musiikki.

Liikennevirasto arvioi, että jatkossa noin 180 000 ihmistä kulkee länsimetrolla päivittäin.

Länsimetron valmistuminen viivästyi pahasti. Metron piti kulkea Espoon Matinkylään jo viime vuoden elokuussa. Monet bussilinjat oli lopetettu, koska metron piti korvata bussiliikenne. Liikennevirasto joutui uusimaan sopimuksia bussiyhtiöiden kanssa, kun länsimetro ei valmistunut. Muuten ihmiset eivät olisi päässeet töihin ja kouluihin.

Viime lauantaina metroliikenne Espooseen vihdoin alkoi. Nyt metrolla voi kulkea Helsingin Ruoholahdesta Espoon Matinkylään. Näiden välissä ovat asemat Lauttasaari, Koivusaari, Keilaniemi, Aalto-yliopisto, Tapiola, Urheilupuisto ja Niittykumpu.

Liikennevirasto on nyt varovainen, koska länsimetron valmistuminen oli pitkän aikaa epävarmaa. Linja-autot Espoon ja Helsingin välillä kulkevat vuoden loppuun asti.

Metron rakentaminen jatkuu

Metron rakentaminen jatkuu edelleen. Metrorataa laajennetaan pidemmälle Espooseen. Muutamassa vuodessa metrolla voi päästä Espoossa myös asemille Finnoo, Kaitaa, Espoonlahti ja Kivenlahti.

Myös Helsingissä on rakennustöitä metrolinjan varrella. Helsingin metro rakennettiin 1980-luvulla. Asemat ovat nyt yli 30-vuotiaita ja tarvitsevat pian kunnostusta.

 

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)