Kuvassa on perhe- ja peruspalveluministeri Annika Saarikko.

Kuvassa on perhe- ja peruspalveluministeri Annika Saarikko.

Laki valinnanvapaudesta eteni eduskuntaan

Hallitus jätti eduskunnalle lakiehdotuksen valinnanvapaudesta viime viikolla.

Sote eli sosiaali- ja terveydenhuollon uudistus etenee. Soteen kuuluu myös lakiehdotus valinnanvapaudesta.

Valinnanvapaus tarkoittaa sitä, että kansalaisilla on oikeus valita, missä he haluavat saada hoitoa. Tätä varten eduskunnan täytyy päättää yhteensä 40 uudesta laista ja lainmuutoksesta.

Oppositio eli puolueet hallituksen ulkopuolella arvostelevat sotea. Opposition mielestä sote on kallis ja huono.

Pääministeri Juha Sipilä uhkasi, että hallituksen täytyy erota, jos eduskunta ei hyväksy sotea.

Hallituksen suunnitelma on, että suomalaiset saavat jo syksyllä 2019 valita, missä heitä hoidetaan.

Lähteet HBL, HS

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.