Kaksoiskansalaisuudesta tuli ongelma

Teksti: Markku Juusola
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 15.02.2017

Yle uutisoi tammikuun lopulla, että Suomen ja Venäjän kaksoiskansalaiset eivät pääse töihin Suomen puolustusvoimiin. Ylen uutisesta käynnistyi vilkas keskustelu kaksoiskansalaisuudesta.

Kaksoiskansalaisuus tarkoittaa, että henkilö on kahden eri maan kansalainen.

Puolustusministeri Jussi Niinistö kiisti Ylen uutisen.

Uusi laki tulee keväällä

Kaksoiskansalaisuus on ollut Suomessa mahdollista vuodesta 2004 asti. Suomessa kaksoiskansalainen voi olla esimerkiksi Suomen ja Venäjän, Suomen ja Ruotsin tai vaikka Suomen ja Irakin kansalainen.

Parhaillaan valmistellaan lakia, joka rajoittaa kaksoiskansalaisten pääsyä tiettyihin valtion tehtäviin. Ne ovat virkoja, jotka ovat tärkeitä Suomen turvallisuuden kannalta.

Lakiehdotus tulee eduskunnan käsittelyyn keväällä. Laki todennäköisesti kieltää kaksoiskansalaisten pääsyn puolustusvoimien palvelukseen.

Lakia muutetaan, koska turvallisuustilanne Euroopassa on muuttunut. Venäjä otti yhteen Georgian kanssa vuonna 2008. Sota Ukrainassa jatkuu yhä.

Venäjän kansalaisilla on velvollisuus auttaa Venäjän viranomaisia, vaikka he ovat myös toisen maan kaksoiskansalaisia.

Lähde Yle

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)