Perussuomalaisten uusi puheenjohtaja Jussi Halla-aho. Halla-aho ja hänen kannattajansa kaappasivat kaiken vallan puoluekokouksessa. Perussuomalaisten johtopaikoilla on nyt ainoastaan Halla-ahon kannattajia.

Jussi Halla-aho on perussuomalaisten uusi puheenjohtaja

Europarlamentaarikko Jussi Halla-aho on perussuomalaisten uusi puheenjohtaja. Halla-aho valittii perussuomalaisten johtoon selvällä äänten enemmistöllä.

Halla-aho voitti kovimman vastaehdokkaansa Eurooppa-, kulttuuri- ja urheiluministeri Sampo Terhon selvin luvuin.

46-vuotias Jussi Halla-aho on filosofian tohtori. Hänet valittiin eduskuntaan ensi kertaa vuonna 2011. Halla-aho on toiminut euroedustajana vuodesta 2014 lähtien. Halla-aho aikoo jatkaa europarlamentaarikkona.

Halla-aho vastustaa monikulttuurisuutta. Hänen johdollaan perussuomalaiset keskittyy vastustamaan maahanmuuttoa. Halla-aho haluaa, että Suomi eroaa Euroopan unionista.

Halla-ahon valinta aiheuttaa vaikeuksia Suomen hallitustyössä. Monet keskustan ja kokoomuksen jäsenet ovat sanoneet, että he eivät halua tehdä yhteistyötä Halla-ahon kanssa.

Perussuomalaisten puoluekokous järjestettiin viikonloppuna Jyväskylässä. Perussuomalaisia 20 vuotta johtanut Timo Soini jätti tehtävänsä kokouksessa. 55-vuotias Soini on Suomen ulkoministeri. Vielä ei ole varmaa, jatkaako Soini ulkoministerinä. Halla-aho haluaa vaihtaa puolueensa ministereitä, jos perussuomalaiset jatkaa hallituksessa.

Perussuomalaiset valitsi puoluekokouksessaan myös kolme uutta varapuheenjohtajaa. Laura Huhtasaari, Teuvo Hakkarainen ja Juho Eerola kuuluvat kaikki halla-aholaisiin, eli he kannattavat Halla-ahon näkemyksiä.


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.