Hallitus sai kovaa arvostelua

Teksti: Maria Österlund
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 25.04.2018

Hallitus aikoo helpottaa nuorten työtekijöiden irtisanomista. Opposition puolueet arvostelivat ankarasti hallitusta tästä ja monista muista asioista.

Eduskunta keskusteli hallituksen talousarviosta viime viikolla.

Hallitus oli tyytyväinen saavutuksiinsa. Valtiovarainministeri Petteri Orpo sanoi, että hallitus on saavuttanut lähes kaikki tavoitteensa. Työttömyys on vähentynyt. Suomen velanotto ulkomailta vähenee. Talous kasvaa ja ihmisten tuloerot eivät ole kasvaneet niin paljon kuin on luultu.

Jotta köyhimpiä voidaan auttaa, hallitus on päättänyt korottaa sairauspäivärahoja ja vanhempainrahoja. Hallitus nostaa takuueläkettä, jota kaikkien köyhimmät eläkeläiset saavat. Lisäksi hallitus haluaa pienentää lääkekulujen omavastuita. Köyhät toisen asteen opiskelijat saavat pienen tuen oppimateriaaleille.

Mutta eduskunnan keskustelussa opposition puolueet puhuivat muista asioista. Hallitus ehdottaa, että työnantajien ei tarvitse antaa alle 30-vuotiaille työntekijöille vakinaista työtä. He voivat saada määräaikaisia töitä. Lisäksi hallitus ehdottaa, että pienet yritykset voivat irtisanoa työntekijöitä helpommin.

Valtiovarainministeri Orpo sanoi, että ehdotus lisää nuorten mahdollisuuksia saada työtä.

Nämä ehdotukset saivat ankaraa kritiikkiä. Vasemmistoliiton Li Andersson sanoi, että hallituksen ehdotuksen takia nuoret menettävät uskonsa tulevaisuuteen. SDP:n Antti Rinne sanoi, että hallituksen politiikka lisää eriarvoisuutta.

Lähteet Hbl, Yle

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)