Fleecevaatteet ovat lämpimiä ja kevyitä. Mutta ne eivät ole hyviä luonnon kannalta.

Fleecevaatteet ovat lämpimiä ja kevyitä. Mutta ne eivät ole hyviä luonnon kannalta.

Fleece on vuoden turhake

Fleecekangas on vuoden turhake. Suomen Luonto -lehti valitsee joka vuosi tavaran, jota kukaan ei tarvitse. Sitä kutsutaan turhakkeeksi.

Fleecekangas valittiin turhakkeeksi, koska siitä vapautuu hyvin pieniä muovipalasia eli mikromuovia, kun se pestään. Suomen ympäristökeskuksen mukaan fleecetakista irtoaa pesussa jopa 200 000 pientä muovipalasta. Muovipalaset kulkevat jäteveden mukana vesistöihin.

Muutkin kankaat voivat olla haitallisia luonnolle. Myös softshell-kankaista irtoaa mikromuovia. Softshell-kangasta käytetään urheilu- ja ulkoiluvaatteissa.

Lukijat ehdottavat joka vuosi Suomen luonto -lehdelle useita ehdokkaita vuoden turhakkeeksi.

Lähde Suomen Luonto.fi


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.