Monilla maatiloilla emakko laitetaan häkkiin moneksi viikoksi sen jälkeen, kun emakko on synnyttänyt porsaita.

Monilla maatiloilla emakko laitetaan häkkiin moneksi viikoksi sen jälkeen, kun emakko on synnyttänyt porsaita.

Eläinsuojelulakia arvostellaan

Suomi saa pian uuden eläinsuojelulain. Eläinsuojelujärjestöt sanovat, että laki ei ole tarpeeksi hyvä.

Nykyinen eläinsuojelulaki on 20 vuotta vanha. Maatalousministeriö on valmistellut uutta lakia seitsemän vuotta. Tarkoitus on, että laki suojelee eläimiä. Lain tarkoitus on myös lisätä kunnioitusta eläimiä kohtaan.

Uusi laki tulee voimaan vuonna 2019. Laki on nyt lausuntokierroksella. Tämä tarkoittaa, että eri organisaatiot voivat sanoa, mitä mieltä ne ovat laista.

Erilaisia mielipiteitä

Eläinsuojelujärjestöjen mielestä uusi laki ei ole tarpeeksi hyvä. Järjestöjen mielestä laissa on liian paljon poikkeuksia, jotka koskevat tuotantoeläimiä. Tuotantoeläimet tuottavat maitoa ja lihaa. Esimerkiksi lehmät ja siat ovat tuotantoeläimiä.

Lakiesityksen mukaan lypsylehmät saavat olla sidottuina parsinavetassa. Lakiesitys ehdottaa myös, että porsaiden äitejä eli emakkoja saa säilyttää häkissä useita viikkoja sen jälkeen, kun ne ovat synnyttäneet porsaita. Maanviljelijät ovat melko tyytyväisiä esitykseen. He sanovat, että lehmät pääsevät joskus ulos, vaikka ne asuvat parsinavetassa. He myös sanovat, että sellaisia navettoja ei enää rakenneta. Sikojen kasvattajat sanovat, että jos emakot eivät ole häkeissä, ne voivat vahingossa tukehduttaa porsaansa.

Mielipiteissä on paljon kyse rahasta. Navettojen ja sikaloiden rakentaminen uudelleen tulee kalliiksi viljelijöille. Silloin monet maanviljelijät lopettavat karjankasvatuksen. Lihan ja maidon tuotanto supistuu. Lihaa ja maitoa tuodaan maista, joissa eläinsuojelulait eivät ole yhtä tiukkoja.

Lähde Yle

Mitä mieltä olit jutusta?


Yksi kommentti uutiseen “Eläinsuojelulakia arvostellaan”

  1. Duusoni

    Juttu oli kiva ja mahtava

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste