Aalto 2 lähti avaruuteen

Teksti: Maria Österlund
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 26.04.2017

Suomalainen satelliitti Aalto 2 on lähetetty avaruuteen. Aalto 2 on ensimmäinen satelliitti, joka on suunniteltu ja valmistettu Suomessa.

Aalto-yliopiston opiskelijat ovat valmistaneet sen. Satelliitti laukaistiin avaruuteen Floridassa Yhdysvalloissa viime viikolla.

Viikonloppuna kuljetusalus Cygnus telakoitui kansainväliseen ISS-avaruusasemaan. Sieltä Aalto 2 lähetetään omalle kiertoradalle. Muutaman viikon kuluttua Aalto 2 alkaa kerätä tietoa avaruudesta.

Suomalaiset tutkijat ovat jo nyt innoissaan.

– Suomalainen satelliitti ei ole koskaan ollut näin korkealla. Olemme matkalla avaruuteen, sanoi professori Jaan Praks. Hän on Aalto 2 -hankkeen johtaja. Hän seurasi satelliitin lähtöä verkossa.

Yhteensä 28 muuta pientä satelliittia ammuttiin avaruuteen kuljetusalus Cygnuksella Aalto 2:n kanssa.

Teksti Lähde STT

Yksi kommentti artikkeliin ”Aalto 2 lähti avaruuteen”

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)