Suomen suurin lentokenttä on Vantaalla. 17 miljoonaa matkustajaa matkustaa vuosittain Helsinki-Vantaan lentoaseman kautta.

Suomen suurin lentokenttä on Vantaalla. 17 miljoonaa matkustajaa matkustaa vuosittain Helsinki-Vantaan lentoaseman kautta.

Vantaa on liikenteen keskus

Vantaa on monipuolinen kaupunki.

Vantaan pinta-ala on suuri. Sen asukasluku on Suomen neljänneksi suurin. Vantaalla on maaseutua ja useita kaupunkikeskuksia. Siellä on vanha ja uutta. Siellä on joki, mutta ei merenrantaa.

Vantaalla ei ole keskusta, vaan useita pienempiä keskuksia. Siellä on monia taajamia ja maaseutualueita. Tikkurila ja Myyrmäki ovat suurimmat keskukset.

Vantaasta tuli kaupunki vuonna 1974. Kaupungilla on kuitenkin pitkä historia. Vantaalla on asuttu jo 1100-luvulla.

Kunnan nimi oli ruotsiksi Helsinge ja suomeksi Helsingin pitäjä. Pyhän Laurin kirkko valmistui vuonna 1460. Ennen sitä paikalla oli puukirkko.

Vantaalla on muuttunut paljon. Nykyään Vantaa on osa pääkaupunkiseutua.

Vuosien mittaan kunnan alue on muuttunut. Malmi ja Pitäjänmäki kuuluivat Helsingin pitäjään, mutta nyt ne ovat Helsingin kaupunginosia. Korso kuului ennen Tuusulaan, mutta nyt se on osa Vantaata.

Paljon ulkomaalaisia

1900-luvun alussa Vantaalla oli paljon ruotsinkielisiä asukkaita. Vantaa on edelleen kaksikielinen kaupunki, mutta ruotsinkielisiä ei ole enää paljon. Vantaalle on muuttanut paljon asukkaita muualta Suomesta.

Vantaalla paljon asukkaita, jotka ovat muuttaneet muista maista. Yhteensä 13 prosenttia vantaalaisista on syntynyt ulkomailla. Vantaalla puhutaan yli 100 eri kieltä.

Lentoja, junia ja moottoriteitä

Vantaalla on hyvät liikenneyhteydet. Vantaalla on Helsinki-Vantaan lentoasema, joka on Suomen suurin lentokenttä. Vantaalla on tärkeä kehätie Kehä III ja paljon moottoriteitä. Vantaan läpi kulkee useita junaratoja.

Monet yritykset toimivat Vantaalla, koska yhteydet ovat hyvät. Kehä III:n varrella on paljon yrityksiä ja liikekeskuksia.

Vantaalla on myös tiedekeskus Heureka. Yli 300 000 ihmistä vierailee siellä vuosittain.


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.