Vanha puuvillatehtaan rakennus sijaitsee Kokemäenjoen rannassa. Nykyään siellä on Porin yliopistokeskus. Porissa ei ole omaa yliopistoa. Yliopistokeskuksessa toimii neljän muun yliopiston yksiköitä.

Vanha puuvillatehtaan rakennus sijaitsee Kokemäenjoen rannassa. Nykyään siellä on Porin yliopistokeskus. Porissa ei ole omaa yliopistoa. Yliopistokeskuksessa toimii neljän muun yliopiston yksiköitä.

Porissa on hiekkaranta, jazz-juhlat ja leveä joki

Pori on tunnettu Yyterin hiekkarannoista ja Pori Jazzista.

Pori sijaitsee Länsi-Suomessa Pohjanlahden rannikolla. Leveä Kokemäenjoki virtaa kaupungin läpi. Pori on Satakunnan maakunnan suurin kaupunki.

Ensin oli Ulvila

Pori on vanha kaupunki. Se on perustettu vuonna 1558. Jo aiemmin Kokemäenjoen varrella sijaitsi Ulvilan kaupunki. Maa kohoaa Suomen länsirannikolla, joten Ulvilan satama jäi liian matalaksi jo 1500-luvulla. Pori perustettiin lähemmäs merta. Nykyään Porikin on 10 kilometrin päässä merestä.

Porista tuli tärkeä ja rikas satamakaupunki. Sen telakoilla tehdään yhä laivoja.

Pori on myös teollisuuskaupunki. Rosenlew oli ehkä tunnetuin porilainen yritys. Se teki vaikka mitä, esimerkiksi sahasi puuta, teki paperia ja valmisti kodinkoneita. Yritys on lopetettu, mutta Rosenlewin kodinkoneita valmistetaan vieläkin.

Jazzia ja popmusiikkia

Porissa järjestetään joka heinäkuun puolivälissä suuri musiikkijuhla Pori Jazz. Se järjestettiin ensimmäisen kerran jo 1960-luvulla. Pori Jazzeilla esiintyy paljon ulkomaisia muusikoita.

Pori Jazzin yhteydessä järjestetään myös Suomi Areena. Siellä poliitikot ja asiantuntijat keskustelevat tärkeistä asioista. Yleisö kuuntelee ja kyselee.

Porissa on syntynyt monta suosittua popyhtyettä. Dingo oli Suomen suosituin yhtye 1980-luvun alussa. Myös Yö ja Mamba olivat suosittuja.

Tuttuja porilaisia

Tanssija Jorma Uotinen ja koomikko Joonas Nordman ovat syntyneet Porissa. Ratakelaaja Leo-Pekka Tähti on porilainen, samoin aitajuoksija Nooralotta Neziri.


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.