Jyväskylässä on paljon järviä. Kuvassa laiva alittaa Kuokkalan siltaa syksyllä.

Jyväskylässä on paljon järviä. Kuvassa laiva alittaa Kuokkalan siltaa syksyllä.

Kulttuurikaupunki järvien keskellä

Jyväskylä sijaitsee järvien välissä Keski-Suomessa.

Jyväskylä on rakennettu pitkän Päijänteen järven pohjoispäähän. Kaupungin keskustan ympärillä on kolme järveä: Jyväsjärvi, Tuomiojärvi ja Palokkajärvi.

Jyväskylässä on asuttu ja käyty kauppaa jo kauan, koska sinne on päässyt vesistöjä pitkin. Sijainti keskellä Suomea kuuluu myös ihmisten puheessa. Jyväskyläläiset puhuvat murretta, joka kuulostaa vähän Savon, Hämeen ja Pohjanmaan murteilta. Joidenkin mielestä Jyväskylän seudulla puhutaan puhtainta ja kauneinta suomen kieltä.

Suomen Ateena

Jyväskylää kutsutaan usein Suomen Ateenaksi. Ateena on Kreikan pääkaupunki, jossa eurooppalainen sivistys syntyi.

Jyväskylä on Suomen Ateena, koska Jyväskylässä on paljon kouluja. Kouluja perustettiin jo 1800-luvun puolivälissä, kun kaupunki oli vasta syntynyt.

Suomenkielisten opettajien koulutus alkoi ensimmäisenä juuri Jyväskylässä vuonna 1863. Uno Cygnaeus perusti silloin Jyväskylään Seminaarin. Nykyään Cygnaeus tunnetaan Suomen kansakoulun isänä.

Jyväskylän Yliopisto perustettiin 1930-luvulla. Yliopisto on tunnettu opettajien kouluttamisesta ja opettamisen tutkimuksesta.

Jyväskylässä järjestetään joka kesä suuri kulttuuritapahtuma Jyväskylän kesä. Se on Pohjoismaiden vanhin kulttuurifestivaali, joka sisältää konsertteja, luentoja ja näyttelyitä.

Tunnetuin on Nykäsen Matti

Kaikki suomalaiset tuntevat ainakin yhden ihmisen, joka on kotoisin Jyväskylästä. Hän on Matti Nykänen, joka oli maailman paras mäkihyppääjä 1980-luvulla. Myöhemmin Nykäsestä tuli julkkis, jonka elämästä on tehty elokuva.

Kirjailija Juhani Aho, presidentti-ehdokas Matti Vanhanen ja näyttelijä Ritva Valkama ovat syntyneet Jyväskylässä.

Jyväskylä on ensimmäinen kaupunki Suomessa, jossa vihreät on suurin puolue. Vihreiden nykyinen puheenjohtaja Touko Aalto on Jyväskylästä.

 


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.