Merikeskus Vellamo on satamassa.

Merikeskus Vellamo on satamassa.

Kotka on merikaupunki

Kotka on meren ja satamien kaupunki.

Kotka sijaitsee meren rannalla Suomen kaakkoisessa nurkassa. Kotkan keskusta sijaitsee saarella, jonka nimi on Kotkansaari.

Saari sijaitsee Kymijoen suulla. Vuosisatojen ajan Kymijoki on ollut kuljetusväylä ja joesta on pyydetty kalaa. Asutus on siis vanhaa.

1700-luvulla Ruotsin ja Venäjän raja oli Kymijoella. Venäläiset rakensivat Kotkansaareen linnoituksen, josta kasvoi vähitellen Kotkan kaupunki. Kaupunki perustettiin vuonna 1878.

Kotka on aina ollut meri- ja teollisuuskaupunki. Siellä on edelleen suuri satama. Kaupunki kasvoi, koska sinne perustettiin sahoja ja muuta puuteollisuutta.

Puuta tuotiin kaukaa sisämaasta Kymijokea pitkin. Puutavaraa ja paperia vietiin ja viedään yhä Kotkan satamasta maailmalle.

Tunnetuin kotkalainen kirjailija oli Toivo Pekkanen, joka eli 1902–1957. Hän oli työläisperheen poika. Hänen kirjansa kertoivat kotkalaisten työläisten elämästä 1920- ja 1930-luvulla. Tunnetuimpia teoksia ovat Tehtaan varjossa ja Lapsuuteni.

Meripäivät ja Merimuseo

Kotkan suurin tapahtuma on Kotkan Meripäivät. Se järjestetään heinäkuun lopulla. Siellä käy joka vuosi 200 000 vierasta.

Kotkan tunnetuin nähtävyys on varmaan Merikeskus Vellamo. Siellä sijaitsee Suomen Merimuseo, joka säilyttää Suomen merenkulkuun liittyviä esineitä, kuten laivojen pienoismalleja ja merikarttoja.

Viime vuosina Kotka on tullut tunnetuksi myös monista hienoista puistoista. Keskellä kaupunkia on esimerkiksi Veistospromenadi, jonne on koottu suomalaisten kuvanveistäjien veistoksia. Sapokan vesipuistossa on paljon erikoisia kasveja, veistoksia ja 20 metriä korkea vesiputous.

Viime vuosikymmeninä ehkä tunnetuin kotkalainen oli Juha Vainio. Hän teki paljon lauluja ja laulujen sanoja 1960–1980-luvuilla. Hänen laulunsa soivat yhä usein radiossa.


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.