Helsinki on kaunein, kun sitä katsoo mereltä. Edessä näkyy Kauppatori, taustalla on tuomiokirkko.

Helsinki on kaunein, kun sitä katsoo mereltä. Edessä näkyy Kauppatori, taustalla on tuomiokirkko.

Helsinki on Suomen pääkaupunki

Helsinki on Suomen pääkaupunki ja maan suurin kaupunki.

Ruotsin kuningas Kustaa Vaasa perusti Helsingin vuonna 1550. Helsinki sijaitsee Suomenlahden rannikolla Etelä-Suomessa.

Kaupunki perustettiin aluksi pohjoisemmaksi Vantaanjoen suulle. Mutta koska sen satama oli matala, kenraalikuvernööri Pietari Brahe määräsi vuonna 1640, että kaupunki siirretään etelämmäksi meren lähelle.

Helsinki oli kauan pikkukaupunki, jossa oli vähän asukkaita. Kaupunki kasvoi, kun Suomenlinnan linnoitusta alettiin rakentaa Helsingin edustalle 1700-luvun puolivälissä. Nykyään Suomenlinna on virkistysalue, josta paikalliset asukkaat ja matkailijat pitävät.

Venäjä valloitti Suomen Ruotsilta vuonna 1809. Venäjän keisari Aleksanteri I päätti vuonna 1812, että Helsingistä tulee Suomen pääkaupunki. Saksalainen arkkitehti Carl Ludvig Engel sai tehtäväkseen suunnitella Helsingin uudelleen.

Senaatintorin ympäristössä on rakennuksia, jotka Engel on suunnitellut. Torin reunalla on Helsingin tuomiokirkko. Siitä on tullut Helsingin symboli.

Pääkaupunki meren rannalla

Helsingissä on monia valtion virastoja, yliopistoja, taidemuseoita ja teattereita. Helsingissä on myös Olympiastadion. Siellä järjestettiin kesäolympialaiset vuonna 1952.

Helsinki oli pitkään Suomen tärkein teollisuuskaupunki. Arabian posliinitehdas ja olutpanimo Sinebrychoff olivat tunnettuja tehtaita. Helsingissä ei enää tehdä posliinia eikä olutta. Sen sijaan Hietalahden telakalla rakennetaan yhä laivoja.

Helsingillä on lähes 100 kilometriä rantaviivaa. Saaria on yli 300.

Tunnettuja helsinkiläisiä ovat kirjailija Jörn Donner, entinen presidentti Tarja Halonen, kirjailija Tove Jansson, kapellimestari Esa-Pekka Salonen ja taiteilija Helene Schjerfbeck.


Yksi kommentti uutiseen “Helsinki on Suomen pääkaupunki”

  1. pentti mäkeä ruusutarhankatu 2,,37830 ,akaa,0400-992449 finland

    minun pääkaupunki on tampere.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.